تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/03/17 - 08:23
کد خبر: 506898

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

وعده‌ها پیش از اعلام صلاحیت‌ها!/ از میان این ۱۲ نفر تا ۳۳ کیلومتر خط جدید مترو

وعده‌ها پیش از اعلام صلاحیت‌ها!/ از میان این ۱۲ نفر تا ۳۳ کیلومتر خط جدید مترو

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌‌ها وعده‌ها و حاشیه‌ها پیش از اعلام صلاحیت ها و همین‌طور پیش بینی‌ می‌شود ترکیب نهایی افراد تایید صلاحیت‌شده بود و در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آیا آمریکا و متحدان غربی‌اش با قطعنامه شورای حکام یک بار دیگر مشغول بازی به نفع یک جریان سیاسی خاص در ایران هستند؟ برای پاسخ به این سؤال شاید نگاهی به اظهارات برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و اینکه چه کسانی از برجسته شدن «قطعنامه‌های ضدایرانی» و «مسئله تحریم» سود می‌برند؛ کافی باشد. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: بازی اروپا و آژانس برای اثرگذاری بر انتخابات ایران

قطعنامه‌ای که پاسخ قاطع ایران را به دنبال خواهد داشت

در ساعات شامگاهی روز چهارشنبه 16 خرداد، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد.

در این قطعنامه که با ۲۰ رای موافق، دو رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب شد، بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد. پیش‌تر از سوی مقامات ارشد کشور از جمله رئیس سازمان انرژی اتمی و سرپرست وزارت امور خارجه هشدارهای لازم درباره اقدام قاطع و شدید ایران در مقابل قطعنامه شورای حکام داده شده بود.

با این حال، در قطعنامه شتابزده و غیرسازنده تروئیکا ادعا شده است که در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته‌ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته‌ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

در ادامه وطن امروز نوشت: از میان این 12 نفر

بر اساس گزارش ستاد انتخابات کشور، از 10 تا 14 خرداد به مدت 5 روز، 80 نفر برای کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. به گزارش «وطن امروز»، این 80 کاندیدا ترکیبی از افراد و چهره‌های سرشناس و نیز مدیران مطرح هستند.

اکنون گمانه‌زنی‌هایی درباره بررسی صلاحیت این افراد در شورای نگهبان و ترکیب نهایی کاندیداها انجام می‌شود. طی روزهای اخیر بخصوص پس از پایان مهلت ثبت نام، اخباری در فضای مجازی مبنی بر تایید یا ردصلاحیت برخی کاندیداها مطرح شده است. پیگیری‌های «وطن امروز» نشان می‌دهد تاکنون در بررسی صلاحیت داوطلبان، هنوز تصمیم قطعی درباره تایید یا رد صلاحیت آنها گرفته نشده است.

روز گذشته نیز سخنگوی شورای نگهبان این موضوع را تأیید کرد و گفت هنوز درباره هیچ داوطلبی تصمیم قطعی گرفته نشده است. با این حال اما با بررسی داوطلبان می‌توان درباره ترکیب نهایی تاییدشده، پیش‌بینی کرد. با بررسی داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌توان درباره برخی از این داوطلبان احتمال قطعی تایید صلاحیت را در نظر گرفت و درباره برخی از آنان نیز این احتمال را با ضریب پایین‌تری مدنظر گرفت.

«وطن امروز» در پیگیری‌های خود و نیز در گفت‌وگو با صاحبنظران، به بررسی داوطلبان و احتمال تایید یا عدم تایید صلاحیت آنان پرداخته است. با بررسی‌های انجام‌شده، از میان 80 داوطلب انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری، نهایتا 12 گزینه که شانس تایید صلاحیت آنها در شورای نگهبان بیشتر از سایرین باشد؛ مشخص شده‌اند. به عبارتی این 12 نفر کسانی هستند که پیش‌بینی می‌شود ترکیب نهایی افراد تایید صلاحیت‌شده، از میان آنها باشد.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: بخشنامه مهم دولت برای رعایت بی‌طرفی در انتخابات

دولت سیزدهم یک گام مهم دیگر برای برگزاری بی‌طرفانه، شفاف و عادلانه انتخابات برداشت. این مهم با بخشنامه روز گذشته سرپرست ریاست جمهوری در زمینه ممنوعیت هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا ضرر کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دستگاه‌های دولتی حاصل شد. محمد مخبر در این بخشنامه که خطاب به «تمامی دستگاه‌های اجرایی» صادر شده است،

ضمن گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی که همواره بر اجرای قانون و عدم استفاده غیرمجاز از امکانات دولتی تأکید داشت و با توجه به اینکه بر اساس ماده (68) قانون انتخابات ریاست جمهوری، مصوب 1364 با اصلاحات بعدی تأکید کرد: «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات به هر وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد و استفاده از امکانات دولتی و دستگاه‌های اجرایی و در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور برای این کار و فعالیت انتخاباتی کارمندان دولت در ساعات اداری ممنوعیت داشته و جرم محسوب می‌شود.»

سرپرست ریاست جمهوری تصریح کرد: «همچنین با توجه به ممنوعیت فعالیت انتخاباتی دستگاه‌های اجرایی و مدیران و کارکنان آنها با استفاده از جایگاه خود به نفع یا ضرر هر یک از نامزدهای انتخاباتی، مقتضی است تمامی دستگاه‌های اجرایی اقدامات و مراقبت لازم را در جهت پیشگیری از وقوع هرگونه جرم و تخلف به عمل آورند و در صورت بروز آن با خاطیان برخورد قانونی مناسب را انجام دهند.»

خراسان امروز را این طور شروع کرد: وعده‌ها پیش از اعلام صلاحیت ها!

اگرچه تا اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان  انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم زمان باقی مانده است اما برخی نامزدها بستر فضای مجازی را غنیمت شمرده و زودتر از زمان تعیین شده  به سراغ تبلیغات انتخاباتی رفته اند. علی لاریجانی که پیش از ثبت نام در انتخابات نیز استارت انتخاباتی اش در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت؛ پس از ثبت نام با هشتگ « از لاریجانی» از مردم خواست که سوالات خود را مطرح کنند و او نیز به فراخور فرصتی که دارد به آنان پاسخ خواهد داد. او در گام اول به سراغ بورس رفت و گفت که ‏«راه حل مشکلات بورس عبور از مداخله گری دولت به زمینه سازی است».

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد که«امروز هیچ هدفی بالاتر از توسعه و پیشرفت ایران نیست. همه‌ مردم باید بتوانند در تصمیم‌سازی‌ها مشارکت داشته باشند.» محمدباقر قالیباف دیگر چهره‌ای است که در فضای مجازی تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده است. او با تاکید بر این که  انتخابات فردایی هم دارد،  نوشت:« رئیس جمهور بلافاصله بعد از انتخابات با چندین تصمیم حیاتی روبه‎روست. باور کنیم انتخابات فردایی هم دارد! یک تصمیم رئیس جمهور، امروز و آینده یک ملت را تغییر می‌دهد. ایده‌های نسنجیده و مدیران نیازموده، سال‌ها کشور را عقب می‌اندازند. نسبت مشکلات را با توانایی‌ها و تجربه‌ها بسنجیم.»

او همچنین وعده انتخاباتی هم داد و گفت که « بیش از نیم قرن رانت کافی است. خودروی داخلی باید با خودروی خارجی رقابت کند. قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را در دولت بعدی حتما به طور کامل اجرا خواهیم کرد.»

سعید جلیلی از دیگر نامزدهای انتخاباتی نیز در توئیتی نوشت:« هنر تدبیر یعنی باید فرصت‌های فرهنگی، تاریخی، منطقه‌ای، اقتصادی، علم و فناوری را از قبل شناخته باشیم اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کرده باشیم؛ و با اشراف لازم بر برنامه، آن را به اجرا درآوریم. تا نتیجۀ تحقق برنامه ها، بهره بردن تک تک مردم ایران باشد، نه فقط عده‌ای خاص.»

عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی و نامزد این دوره از انتخابات هم با یک توئیت اقتصادی کار خود را شروع کرد: «امروز، اقتصاد مسئله اول کشور است. تنها با یک تیم کارآمد و استفاده از یافته‌های علم_اقتصاد می‎توان شرایط اقتصادی را بهبود بخشید. امروز، مهم‎ترین مأموریت رئیس جمهور متوقف کردن فساد و رانت‌های گسترده‌ای است که عده‌ای را هر روز فربه‌تر و توزیع درآمد را به نقطه‌ بحرانی رسانده است.»

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: مثل همیشه بی اثر

به تازگی سه کشور اروپایی در شورای حکام با همراهی آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران کوشش کرده و با ادعا نسبت به این که قطعنامه مذکور اهرم فشاری است تا ایران به همکاری بیشتر با ایران در رابطه با بازرسی‌ها و نظارت‌ها تن در دهد، سعی کردند تا قطعنامه‌ای را در شورای حکام علیه ایران به تصویب برسانند. با کوشش اروپایی‌ها برای تصویب قطعنامه علیه ایران، ابتدا عنوان شد که آمریکا مخالف صدور این قطعنامه از سوی سه کشور اروپایی است و آن را بر خلاف مسیر تعامل و همکاری به ویژه در شرایط فعلی می‌داند اما در نهایت‌ گزارش‌ها و مواضع مقامات این کشور نشان داده که آمریکا نیز با این کشورها همراهی خواهد کرد.

میخائیل اولیانوف،  نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، تلاش کشورهای اروپایی عضو برجام برای صدور قطعنامه‌ای ضدایرانی در شورای حکام را «غیرمنطقی» توصیف کرد. اولیانوف گفت: دیپلماسی، به کلی فراموش شده و با اقدامات تبلیغاتی جایگزین شده است. راه عادی‌سازی شرایط در دستان تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) و آمریکاست اما آن‌ها مانع مذاکرات می‌شوند که به راحتی می‌تواند نگرانی‌های اعلامی‌شان درباره موضوعات هسته‌ای در ایران را برطرف کند. سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مدعی شدند که ایران راه‌حل دیپلماتیک برای بازگشت به برجام را رد کرد و تصمیم گرفت برنامه هسته‌ای خود را به سطوح نگران‌کننده‌ای گسترش دهد

جوان نوشت: بررسی صلاحیت‌ها زمانبر است، گمانه‌زنی نکنید

 شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری را دقیق انجام خواهد داد و همه موارد بر اساس تقویم زمانبندی در حال پیش رفتن است و هیچ نگرانی‌ای در این خصوص وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان دیروز در گفت‌وگویی به ارائه توضیحاتی درباره برگزاری زودهنگام انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی و نقش نظارتی این شورا پرداخت.

طحان‌نظیف اظهار داشت: بر اساس قوانین، مقررات و سیاست‌های کلی انتخابات، مجری انتخابات وزارت کشور و همچنین بر اساس قانون اساسی، ناظر انتخابات شورای نگهبان است. همواره در کنار مجری، ناظری وجود دارد که وظیفه آن اطمینان حاصل‌کردن از صحت و اتقان فرایندهاست. ناظر باید دقت کند امور بر اساس قانون پیش می‌رود.

جام جم این‌گونه نوشت: مسئول برخورد با لجن‌پراکنی‌ها کیست؟

همین چند روز پیش بود که رهبر انقلاب در جمع گروه‌های مختلف مردم و مسئولان بر حاکمیت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرده و فرمودند: «صحنه انتخابات صحنه عزت، حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت؛ بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند.»

این تعبیر رهبری مورد استقبال بسیاری از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و بسیاری با انتشار این توصیه، خود و دیگران را دعوت کردند تا به این امر توجه کنند اما اندکی نگذشت که این شبکه‌ها مملو از اخباری شد که با بی‌اخلاقی انتخاباتی و تخریب رقبا درصدد تایید خود و گزینه مدنظرشان بود.

انتخاباتی که به تعبیر رهبری قرار است مایه عزت و آبروی نظام باشد در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به معرکه‌ای برای قانون‌شکنی و زدن انواع تهمت‌ها به نامزدهایی شده است که سبک و سیاق مدیریت‌شان مورد پسند برخی از کاربران نیست و در برخی موارد فیک‌نیوزهایی برای دیده‌شدن این اخبار اقدام کرده‌ است تا به مهندسی آرا بپردازد و مردم را از کاندیداهای دیگر دلسرد کند،

حتی به قیمت پرداختن به حواشی که اصلا ماهیت بیرونی ندارد و صرفا یک جنگ روانی برای زمین زدن رقیب است.رصد فعالیت‌های مجازی نشان می‌دهد که موج این تبلیغات به قدری افزایش یافته که برخی سایت‌ها نیز با استناد به این روایت‌های غیرواقعی، کنشگری تخریبی را در دستور کار قرار داده و به بهانه پاسخگویی به برخی شایعات، اقدام به برچسب‌زنی‌ها و بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی کرده‌ است و ابایی ندارد که انتقادات خود را با زبانی تند و بعضا در قالب اتهام بیان کرده، جامعه را به سمت یک رقابت ناسالم سوق دهد.

در ادامه همشهری نوشت:  33 کیلومتر خط جدید مترو

توسعه و تکمیل ناوگان ریلی تهران در اولویت اقدامات مدیریت شهری ششم قرار دارد. برای تحقق این هدف، علاوه بر خطوط 7گانه فعال، شهرداری تهران عملیاتی شدن 4خط جدید (8، 9، 10و11) را هم پیگیری می‌کند.

آنطور که علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز (16خرداد) در جمع خبرنگاران حیاط‌دولت عنوان کرده: «عملیات عمرانی خط 10متروی تهران آغاز شده است و به‌زودی هم عملیات عمرانی خط 11شروع خواهد شد.» خط 11یکی از خطوط اصلی شبکه متروی تهران محسوب می‌شود که جنوب‌شرق تهران را به غرب آن متصل می‌کند.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: قالیباف ۱۴۰۳ بدون روتوش

 

چند ماهی هست که در ناصیه سیاسی قالیباف نوشته شده که باید در موقعیت‌های سیاسی تجربه‌شده تاریخی قرار بگیرد. اسفند 1402 که با رای حداقلی چهارم تهران شد و به مجلس رفت، برخی از نزدیکانش به او مشورت دادند راه هاشمی در مجلس ششم را برود و انصراف بدهد. در مجلسی که به نظر می‌رسید به دست رادیکال‌ها فتح شده است شاید پیشنهاد بیراهی هم نبود اما وقتی مجلس شکل گرفت و شرایط کشور به شکلی دگرگونه پیش رفت، قالیباف در موقعیت لاریجانیِ مجلس دهم نشست و با اینکه منتقدان بیشتری به بهارستان آمده بودند رئیس ماند.
حالا در انتخابات غافلگیرکننده 1403 او در موقعیتی جدید قرار گرفته است.

قالیباف سومین رئیس مجلسی است که به فکر پاستور می‌افتد، قبل‌تر هاشمی و ناطق‌نوری چنین تجربه‌ای را داشته‌اند. سال 68 هاشمی‌رفسنجانی که سه بار ردای ریاست مجلس بر تن کرده بود، در نخستین انتخابات بعد از رحلت امام و تغییر قانون اساسی رئیس‌جمهور شد؛ رئیس‌جمهوری که برای نخستین بار نخست‌وزیر نداشت و مبسوط‌الید بود. در سال 76 اما نتیجه تلاش ناطق‌نوری شکست در انتخابات و واگذاری دولت به گزینه چپ‌ها یعنی سیدمحمد خاتمی بود.

حالا قالیباف در آغاز دومین دوره ریاست بر مجلس به چالشی وارد شده که شباهت‌هایی با هر دو دوره قبل دارد اما تفاوت‌های مهمی هم دارد. قالیباف نه مثل هاشمی 68 بی‌رقیب است، نه مثل ناطق 76 نماد تام و تمام وضع موجود، اما مانند هاشمی وارد یک انتخابات غیرمترقبه شده و مانند ناطق در مجلس رقبای مهمی دارد که بازگشت به مجلس را هم سخت می‌کند.

هنوز برای تحلیل صحنه انتخابات زود است. دکمه‌های این کیبورد هم مثل قالیباف و جلیلی و لاریجانی و جهانگیری و... چشم‌انتظار رای و نظر آیت‌الله جنتی و سایر فقها و حقوقدانان هستند. بیشتر از این نمی‌توان درمورد انتخابات گمانه‌زنی کرد اما درباره بود و نمود، واقعیت و بازنمایی قالیباف به‌عنوان یک بازیگر مهم در انتخابات چرا. اگر از نامه مهم قالیباف، سلیمانی، جعفری، رشید،

کاظمی و... به خاتمی فاکتور بگیریم، اولین باری که قالیباف وارد فضای جدی سیاست شد احتمالا انتخابات سال 84 است، از آن روزها 19 سال می‌گذرد. او حالا دیکته نانوشته‌ای نیست، آمدی و رفتی داشته است، موافقان و مخالفانی پیدا کرده، تصویری از خود ساخته و حالا فرصت‌ها و محدودیت‌هایی برای کنشگری سیاسی دارد. مهم‌ترین فرصت‌های او احتمالا اینها هستند:

1. شناخته‌شدگی:

در انتخاباتی که زودتر از مواقع دیگر سر و تهش جمع می‌شود و روی دور تند است، امکان انفجار رای و ایجاد تکانه اجتماعی بزرگ برای نامزدهای کمترشناخته‌شده کم است و این یک مزیت برای افراد شناخته‌شده حساب می‌شود. قالیباف در این وضعیت یک گزینه شناخته‌شده است که انباشتی از امتیازات منفی و مثبت را با خود دارد.

2- وجود یک رای تثبیت‌شده:

این چهارمین انتخاباتی است که قالیباف به آن وارد می‌شود. حضور در نیروی انتظامی، شهرداری و مجلس به‌عنوان اجتماعی‌ترین مسئولیت‌های او و البته همین چهار رقابت یک رای تثبیت‌شده برایش فراهم آورده که هر انتخاباتی را با آن شروع می‌کند. البته بخش مهمی از این رای تثبیت‌شده غیرایدئولوژیک است. این غیرایدئولوژیک بودن برای صاحب رای هم فرصت است و هم تهدید. فرصت است از بابت اینکه در میان نامزدهای ایدئولوژیک دیگر پایگاه رای اشتراکی به حساب نمی‌آید و تهدید است از باب اینکه لغزان است و امکان سُر خوردن به این‌سو و آن‌سو را دارد.

گزارشی از امیر کریمی

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ
فرصت ۱۵ دقیقه‌ای صداوسیما برای نامزدها
آزمون انقلابی؛ آیا از عبرت تاریخی انتخابات ۹۲درس گرفته می‌شود؟
حضور رای اولی‌ها در انتخابات معادلات دشمن را بهم می‌زند
گفت و شنود/ نه که نمی‌پرسم!
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۶ تیر
بهشتی آزادانه زیست و ناجوانمردانه به شهادت رسید
مرجعیت علمی ایران باید دغدغه رئیس جمهور آینده باشد
فرجام مناظرات انتخابات/ مهمترین برنامه نامزدها برای اداره کشور چیست؟
استقبال مردم پایتخت از مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر
مراسم چهلمین روز شهادت امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم
عید غدیر، میهمان موکب‌های دانشگاهی باشید
گزارش تصویری پنجمین مناظره نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری
اهدای عیدانه رهبر انقلاب به دریادلان حاضر در جزایر نازعات
قاضی‌زاده‌ هاشمی به نامزدهای ریاست‌جمهوری عیدی داد +فیلم
رهبر انقلاب: مهمترین اثر مشارکت بالا که به آن اصرار داریم سرافرازی جمهوری اسلامی است
از واقعه غدیر چه می‌دانیم؟!
میراحمدی: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد
قالیباف در مناظره پنجم: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم
جلیلی در مناظره پنجم: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید
زاکانی در مناظره پنجم: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top